Wednesday, October 7, 2009

Elak Amal Adat Yang Syirik

Ada beberapa adat Melayu yang menjadi kemusykilan. Adat-adat tersebut masih diamalkan di sesetengah tempat. Antaranya:

1. Seseorang (suami) perlu mencabut paku yang telah dipakunya di mana-mana tempat untuk menyenangkan isterinya untuk bersalin.


2. Jangan belitkan kain tuala di leher, nanti anak yang keluar akan terbelit tali pusat di lehernya. Apakah pandangan ustaz ke atas perkara ini menurut Islam?

Jawapan:
Cuba kita renung dan hayati makna ayat al-Kursi berikut: Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang tetap Hidup, Yang Kekal selama-lamanya (mentadbirkan sekelian makhluk-Nya). Yang tidak pernah berasa mengantuk apalagi tidur. Yang Memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisi-Nya melainkan Dengan izin-Nya (sahaja).

Yang Maha Mengetahui apa yang berada di hadapan mereka dan apa yang berada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah Kehendaki. Luasnya Kursi Allah (ilmu-Nya dan kekuasaan-Nya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara kedua-duanya. Dan Dia-lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaan-Nya), lagi Maha Besar (kekuasaan-Nya). (Al-Baqarah: 255)


Subhanallah, betapa agung konsep keesaan Allah swt yang digambarkan oleh ayat tersebut. Allah dengan jelas memberitahu kita bahawasanya segala kuasa itu adalah milik mutlak-Nya semata-mata bukan sahaja di bumi bahkan di langit!

Jadi, apa ukuran yang kita pakai sebagai orang-orang yang benar-benar beriman apabila kita meletakkan sejumlah kuasa pengakibat kepada paku dan tuala?

Adakah mempercayai sial pembawa padah dan petanda atau alamat buruk serasi dengan ajaran Islam terutamanya apabila kita menyentuh bab tauhid dan akidah Islam yang suci dan tulen? Atau dari mana asal kepercayaan-kepercayaan ini sebenarnya?

Sebenarnya ia berpunca daripada kepercayaan silam orang-orang Melayu pada zaman sebelum Islam. Ketika itu ideologi paganisme yang menisbahkan kuasa kepada setiap benda yang wujud di muka bumi ini lalu memuja segalanya. Dipanggil semangat itu, dan semangat ini.

Namun, saki-baki daki syirik kepercayaan lalu masih berakar umbi di jiwa generasi pewaris generasi yang telah bertukar kepada mempercayai ajaran agama Islam sejak kurun ke-10 lagi yang telah mula bertapak di Negeri Terengganu berdasarkan artifak sejarah Tugu Peringatan Batu (Batu Bersurat) yang ditemui di Kuala Berang, Terengganu.

Walaupun 10 kurun telah berlalu, dan kurun ke-21 telah menjelma kini, ramai yang masih kabur untuk membezakan antara unsur syirik ideologi paganisme silam dengan dasar keesaan Allah swt yang menjadi asas berimannya seseorang yang bergelar Muslim.

Perlu diingat bahawa syirik yang bermaksud 'memberi hak perkongsian terhadap sesuatu contohnya kuasa di antara Allah dan sesuatu benda' ini adalah dosa besar nombor satu dalam senarai 70 dosa-dosa besar.

Allah swt dengan tegas menyatakan pendirian-Nya mengenai syirik ini bahawa ia adalah satu dosa besar yang sangat berat kesalahannya dalam surah al-Nisa', ayat 48 yang bermaksud: Sesungguhnya Allah tidak akan Mengampunkan dosa syirik mempersekutukan-Nya (dengan sesuatu apa jua sekalipun), dan akan mengampunkan dosa lain selain daripada dosa itu (syirik) bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya dia telah melakukan dosa yang amat besar (berat).

Dalam ayat lain, Allah tegaskan perbuatan itu adalah satu kesesatan yang sangat menjauhkan seseorang daripada Allah dalam ayat 116 yang bermaksud: Sesungguhnya Allah tidak akan Mengampunkan dosa syirik orang yang mempersekutukan-Nya Dengan sesuatu (dengan sesuatu apa jua sekalipun), dan akan mengampunkan dosa lain selain daripada dosa itu (syirik) bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya; Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang amat menjauhkannya (daripada Allah).

Langit mana kita sanggup junjung, bumi mana kita sanggup bertongkat apabila Allah telah menganggap kita terkeluar senarai daripada keampunan dan rahmat-Nya? Khazanah sunnah juga membawa hadis-hadis yang senada dengan ayat-ayat al-Quran yang telah kita baca tadi.

Hadis paling sahih daripada Sahih al-Bukhari menegaskan bahawa: Dari Abu Hurairah r.a. yang telah mendengar baginda saw bersabda: "Tiada petanda atau alamat buruk atau sial pembawa padah (dalam Islam). Sebaik-baiknya ialah kata-kata yang baik (senang didengari) diperdengarkan kepada kamu." (Sumber: Sahih al-Bukhari, juzuk 5, halaman 2171, bilangan hadis: 5422).

Hadis yang sama juga terdapat dalam Sahih Muslim, Sahih Ibnu Hibban, Sunan al-Bayhaqi al-Kubra, Musnad Imam Ahmadbin Hanbal, Musnad al-Tayalisi, dan Musnad Abu Ya'la menggambarkan betapa besar perkara ini di sisi Islam.

Jangan sekali-kali memandang remeh dan membiarkan ia berterusan dalam kehidupan kerana Imam Ahmad bin Hanbal ada meriwayatkan satu lagi hadis yang lebih jelas mengenai perkara ini yang bermaksud: Dari Abdullah bin 'Amru berkata: Rasulullah saw bersabda: "Sesiapa yang membenarkan petanda atau alamat buruk daripada sesuatu sehingga menjejaskan hajatnya untuk berbuat sesuatu sesungguhnya dia telah melakukan syirik.

Para sahabat bertanya: Maka apakah kaffarahnya (penebus kesalahan itu?) Rasulullah saw bersabda: Hendaklah kamu berkata: Allahumma La Khaira Illa Khayruk, Wa La Tiyara Illa Tiyaruk, Wa La Ilaha Ghayruk yang bermaksud: "Ya Allah, tiada kebaikan selain daripada kebaikan milik-Mu, tiada alamat atau petanda selain daripada alamat atau petanda dari-Mu, dan tiada Tuhan selain-Mu". (Sumber: Musnad Imam Ahmad bin Hanbal, juzuk 2, halaman 220, bilangan hadis: 7045).

Sebaik-baiknya kita kembali kepada ajaran Islam yang sebenar seperti yang diajar oleh Nabi Muhammad saw seperti membaca: Bismillahillazi la yadhurru ma'asmihi shay'un fil ardhi wa la fissama' wa huwassami'ul alim yang bermaksud: "Dengan nama Allah yang dengan nama-Nya tiada sesuatu di bumi dan di langit akan (dapat) memudhratkan (sesuatu yang lain) sedang Dia (Allah) Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui".

Menurut baginda, sesiapa yang membacanya tiga kali pada waktu pagi maka tiada apa yang boleh memudaratkannya sehingga waktu petang; begitu jugalah apabila ia dibaca tiga kali pada waktu petang, maka tiada apa yang boleh memudaratkannya sehingga waktu pagi. (Sumber: Sunan Abu Daud, juzuk 3, halaman 132, bilangan hadis: 5088)

Sumber : Serikasih.blogspot.com

3 comments:

  1. assalamualaikum, utk kita kuatkan iman kita, umat dahulu mereka jadi abid(ibadat) makin kuat ibadat iman akan mantap. Tetapi umat nabi saw, untuk mantap iman kena banyak dakwah kebesaran, kehebatan, kekuasaan Allah swt, hari-hari mesti cakap kebesaran allah , suami cerita pada anak isteri 6 rukun iman dan muzakarah, cerita kesah2 pertolongan allah pd nabi2,kesah pertolongan allah pada sahabat2 nabi dan tanda2 iman pada seseorang, dengan ini kita tahu tahap iman kita, jika tidak kita syok sendiri tentang iman yg kita ada.Hari ini kita anggap cerita nabi n sahabat nacam cerita kucing dgn tikus atau kancil dgn buaya sahaja tidak memberi apa 2 kesan pd kita, sebenarnya pada kesah merekalah menjadi petunjuk pada orang beriman. Kata ulamak jika kita baca satu kesah sahabat ianya lebih baik dan member kesan pd hati kita daripada mendengar beribu-ribu falsafah yg diucapkan oleh pujangga. Untuk berjaya kita mesti ikut org yg telah dijamin kejayaan oleh allah iaitu sahabat, mereka telah gunakan seluruh hidup mereka utk agama allah swr. dari itu saya seru diri saya n tuan/puan sama2 kita ambil usaha agama allah swt sebagai maksud hidup kita amin

    ReplyDelete
  2. Salam Ahliah,

    Lama tak buat N3 ya, jadi rindu pula! Banyak aritkel di blog ni yg menarik dan bermanfaat.. kak copy artikel ni ke blog kak ya..

    ReplyDelete
  3. ummu zulaikha,
    wsalam wt wbt. Ya, betul Ummu. Maksud kita dihantar ke dunia ini ialah untuk mendakwahkan agama Allah .. bagaimana kita nak pastikan bayi yg terakhir lahir di muka bumi ini sebelum hari kiamat dapat ucap kalimah "La Ila Ha Illallah".

    Untuk itu kita kena usaha atas iman. Bagaimana kita nak bentuk iman kita ..??, dengan kita selalu cakap dan dakwahkan ttg kebesaran dan kehebatan Allah swt. Begitu juga kita selalu dengar ttg kisah dan pengorbanan Rasulullah saw dan para sahabat r.anhum.

    Kerana iman mereka dan pengorbanan yg mereka buat utk agama Allah swt, maka ketika mereka masih bernafas, dan ketika kaki mereka masih berpijak di bumi .. Allah swt sudah kasi title R.Anhu (Allah redha kepada mereka, dan mereka juga redha kepada Allah swt). Insya-Allah ..

    Werdah,
    Ha'ah la kak .. keadaan kesihatan x mengizinkan. Doakan saya ya :). Nak copy ...?, silakan ... jgn risau, tak kene bayo pon .. hikss. Semoga sama-sama dpt manfaat, Insya-Allah ...

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin