Sunday, August 2, 2009

Silat Atas Sejadah

KUALA LUMPUR: Jika bercakap mengenai hal agama, dialah ‘juara’, tetapi apabila melihat amalannya, pelik dan luar biasa.

Betapa tidak, lazimnya selepas solat kita berdoa, tetapi dia pula ‘bersilat’ apabila melakukan pelbagai gerakan tangan sambil bersila di atas sejadah. Begitulah dunia seorang lelaki yang kini hidup bersendirian selepas sanggup menceraikan isterinya yang tidak mahu menuruti amalannya.

Mahu kisah berkenaan dijadikan iktibar, bekas isteri lelaki terbabit tampil membuat pendedahan kepada Metro Ahad. Ibu tunggal dua anak itu yang mahu dikenali sebagai Izati, 29, berkata perbuatan aneh bekas suaminya dikesan sejak lima tahun lalu.

“Segala-galanya bermula apabila dia (suami) kononnya mahu melakukan lebih banyak ibadat dan mencari ketenangan, tetapi dia tersilap langkah apabila bertemu ‘guru’ yang salah. Seumur hidup, belum pernah saya melihat perbuatan seperti dilakukannya. Selepas solat, dia bersila dan melakukan beberapa gerakan menggunakan tangan umpama orang bersilat,” katanya.

Menurut Izati, gerakan seperti bersilat itu dilakukan bekas suaminya dalam tempoh lima hingga 10 minit sebelum disusuli dengan wirid, zikir dan doa. “Kalau nak ikutkan, solatnya tidak cukup. Dia banyak meninggalkan yang fardu, tetapi lebih suka melakukan solat ketika tengah malam. Sampai satu tahap, dia memberitahu, solat hanya perlu niat, malah dia juga melakukan solat jamak biarpun tidak bermusafir,” katanya.

Izati berkata, sepanjang mengikuti ajaran itu, bekas suaminya lebih banyak di luar untuk mengikuti ‘kuliah agama’ daripada ada di rumah. “Sejak itu rumah tangga saya goyah. Dia benar-benar berubah dan paling saya tidak dapat terima apabila dia berkata saya dan ahli keluarga yang lain umpama bukan beragama Islam kerana tidak membuat baiah (perakuan sumpah setia)".

“Dia beritahu, seseorang itu hanya benar-benar Islam jika berbaiah dengan ‘gurunya’. Yang saya tahu, baiah berkenaan dilakukan di depan gurunya dengan menyebut nama wali dan guru lain,” katanya. Menurut Izati, bekas suaminya bermati-matian mahu dia dan keluarganya melakukan baiah itu.

“Apabila saya tak mahu mengikut kehendaknya, dia sanggup tinggalkan saya. Secara berterus terang dia beritahu, sanggup tinggalkan saya, anak dan memilih ‘gurunya’,” katanya. Izati berkata, suaminya begitu taksub dengan gurunya sehingga dia merujuk kepada gurunya mengenai apa saja perkara.

“Saya tidak dipedulikan. Jika dia perlukan saya, dia datang dan jika tidak, dia buat tidak peduli saja. Sampai satu tahap dia pernah beritahu dia bosan memandang wajah saya, tetapi wajah gurunya dilihat berseri-seri,” katanya.

Menurut Izati, selain rumah tangga goyah, sumber kewangan bekas suaminya juga tergugat. “Gaji lebih RM4,000 tetapi dia selalu tiada wang. Apabila saya selidik, rupa-rupanya wang gajinya banyak disalurkan kepada pertubuhan seni bela diri dinaungi gurunya,” katanya.

Izati berkata, hasil perbualan dengan bekas suaminya, ada beberapa keanehan ajaran guru bekas suaminya. “Bekas suami beritahu, dia pernah mandi beramai-ramai di dalam satu kolah bercampur lelaki dan perempuan ketika mula menyertai pertubuhan berkenaan.

“Satu lagi perbuatan pelik, bekas suami juga memberitahu, dia pernah berendam di bawah air terjun beramai-ramai bersama lelaki dan wanita pada jam 12 tengah malam dengan tujuan membuang sial,” katanya yang turut yakin bekas suaminya dipergunakan pertubuhan berkenaan.

Menurut Izati, selama lima tahun dia cuba mempertahankan rumah tangganya, namun dia akhirnya diceraikan selepas tidak mahu menuruti amalan bekas suaminya, terutama permintaan supaya dia berbaiah.

“Walaupun sudah berpisah, demi anak, saya mahu bekas suami kembali ke pangkal jalan. Pada masa sama, dengan pendedahan ini diharap pihak berkuasa dapat membanteras ajaran songsang pertubuhan itu,” katanya yang membuat aduan kepada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi).

Jawi kumpul bukti

KUALA LUMPUR: Walaupun sudah kira-kira lima bulan menerima aduan berkaitan ajaran sesat ‘Silat Atas Sejadah’, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (Jawi) belum dapat mengambil tindakan terhadap ajaran sesat ‘Silat Atas Sejadah’.
Jurucakap Jawi berkata, mereka ada maklumat berkaitan kumpulan ajaran sesat terbabit, tetapi tidak dapat mengambil tindakan lagi kerana masih mengumpul bukti mensabitkan kesalahan mereka.

“Jawi memang ada maklumat berkaitan kegiatan kumpulan ajaran sesat itu. Siasatan awal mendapati, tumpuan operasi mereka lebih di Selangor dan Perak. Bagaimanapun, ada juga yang beroperasi di sini, cuma kami masih dalam usaha mengenal pasti kawasan dijadikan pusat pertemuan dan sebagainya,” katanya.

Menurutnya, jika tindakan diambil terhadap Silat Atas Sejadah mengikut fatwa tertentu, ia perlu tepat dan benar. Ini kerana, jika gagal dibuktikan di mahkamah, kemungkinan besar kes itu dibuang dan ahlinya dibebaskan.

“Kami mahu elak perkara seumpama itu berlaku. Kerana itu kita perlu dapatkan bukti dan segala yang berkaitan dengannya secara menyeluruh,” katanya. Dalam masa sama, jurucakap itu turut mengesahkan menerima aduan berkaitan ajaran sesat terbabit daripada seorang wanita yang juga isteri kepada ahli tegar kumpulan ajaran sesat terbabit.

Aduan itu dibuat kira-kira lima bulan lalu dan selepas itu siasatan dimulakan. Setakat ini tiada serbuan atau tangkapan dibuat. “Kami menerima aduan daripada wanita berkenaan berkaitan kegiatan suaminya yang aktif dalam ajaran sesat terbabit dan mahukan tindakan tegas diambil. Kami menasihatkan wanita berkenaan supaya bersabar selain memintanya sentiasa memastikan anak serta anggota keluarga lain berhati-hati bagi mengelak kejadian tidak diingini,” katanya.


Oleh: Asmizan Mohd Samiran & Nazarali Saeril
Sumber: Harian Metro

P/S: Astaghfirullah hal a'zim, Nau'zubillah hi min zaalik. Ya Allah, pimpinlah kami ke jalan yang benar. Limpahilah kami taufik & hidayahMu, Ya Allah... redhakanlah kami dunia dan akhirat.

3 comments:

  1. astaghfirullahal'azhiim.... na'udzubillah hi min dzalik...

    semakin dekatlah kita pada hari Kiamat....

    ReplyDelete
  2. Sekarang ini pelbagai betul kumpulan-kumpulan yang ditubuhkan oleh orang-orang yang gila isim... Na'uzubillah min zalik~

    ReplyDelete
  3. namaku ina & Adawiyah,
    Semoga Allah redha kepada kita, dunia & akhirat ... Insya-Allah

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin