Sunday, June 14, 2009

Yakin Dengan Kalimah Tauhid

Apabila kita mengucapkan kalimah 'La Ila Ha Illallah' yang bermaksud tiada tuhan selain Allah, maka hendaklah kita yakin sahih bahawa tiada yang lebih berkuasa, lebih agung, lebih layak di sembah melainkan Allah swt. Dan apabila kita melafazkan kalimah ini dengan yakin dan ikhlas, maka kita telah membuat pengakuan terhadap Allah swt akan mematuhi segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya.

Allah swt berkuasa menjadikan sesuatu dengan asbab, tanpa asbab dan berlawanan dengan asbab. Perkara yang dijadikan Allah swt dengan asbab seperti perkahwinan di antara lelaki dan wanita, maka lahirlah zuriat keturunan melaluinya. Seperti yang kita semua sedia maklum, nabi Isa as lahir ke dunia tanpa bapa dan itu juga adalah tanda kekuasaan Allah swt yang berkuasa menjadikan sesuatu tanpa asbab. Begitu juga dengan kisah nabi Ibrahim as yang di bakar oleh namrud dalam api yang marak menjulang, tetapi dengan izin Allah swt api itu tidak sedikit pun mendatangkan mudharat kepadanya. Walaupun kita semua tahu sifat api adalah panas dan membakar. Tetapi api juga adalah makhluk Allah swt yang tunduk dengan setiap perintah Rabb nya.

Jadi dalam kehidupan seharian kita juga harus yakin semua yang berlaku semata-mata dengan keizinan Allah swt. Bila kita makan nasi, bukan nasi yang mengenyangkan tapi Allah swt meletakkan asbab kenyang di dalam nasi yang kita makan. Susah, senang, sihat, sakit semuanya kuasa Allah belaka. Apabila kita menjauhkan keyakinan terhadap kekuasaan makhluk dan menumpukan keyakinan hanya dengan Zat dan kekuasaan Allah swt, maka makluk-makhluk itu akan di tundukkan Allah pada kita.

Di antara kelebihan kalimah ini :

1. Barangsiapa di akhir hayatnya dapat mengucapkan kalimah ini, maka Allah swt akan wajibkan syurga ke atasnya.
2. Barangsiapa yang menyebut atau mewiridkan kalimah ini 100x sehari, maka di hari kebangkitan kelak Allah swt akan bangkitkannya dengan muka yang berseri-seri seperti bulan purnama.
3. Dalam satu hadis, Rasulullah saw bersabda yang lebih kurang maksudnya, " Perbaharuilah iman kamu dengan mengucapkan La Ila Ha Illallah".

Untuk mendapatkan hakikat kalimah ini dalam diri kita, maka hendaklah kita selalu mewirid dan mengamalkan perbuatan yang di tuntut Allah swt. Ajarlah anak-anak kita supaya lidah mereka sentiasa menyebut kalimah ini. Hanya dengan selalu menyebut akan kebesaran Allah swt barulah kita merasa dekat denganNya, Insya-Allah


4 comments:

  1. salam..terima kasih sudi jenguk ke blog saya yg tak seberapa.. slmt berkenalan..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum, semoga haqiqat LaailahailLALLAH masuk dlam hati kita, selalu2 lah guna lisan utk ckp kebesaran Allah, telinga dengar percakapan Iman, mata lihat kehebatan alam ciptaan Ilahi, akal sentiasa memikiri kehebatan Pencipta, hati kasih pada Ummat...

    ReplyDelete
  3. Allah maha wujud selain Nya adalah ketiadaan kehampaan belaka, manusia adalah gabungan ruh dan jasmani, bila ruh dan jasmani terceraikan, maka hakikat manusia dah punah, substansi kita hilang..yang tinggal hanyalah Allah SWT...salam, postingan bunda bagus sekali...

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin